Ljudklubben
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Ett forum för oss som sysslar med ljud
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  

 

 Vad ska jag ha för ljudkort?

Go down 
3 posters
AuthorMessage
johols




Posts : 5
Join date : 2009-09-07

Vad ska jag ha för ljudkort? Empty
PostSubject: Vad ska jag ha för ljudkort?   Vad ska jag ha för ljudkort? EmptyThu Sep 24, 2009 5:36 pm

Hej, jag är en nybliven "ljudstudent" som ska köpa ny dator. Vad ska jag ha för ljudkort?
Back to top Go down
Burrpapp

Burrpapp


Posts : 8
Join date : 2009-09-21
Location : Skövde

Vad ska jag ha för ljudkort? Empty
PostSubject: Re: Vad ska jag ha för ljudkort?   Vad ska jag ha för ljudkort? EmptyThu Sep 24, 2009 6:56 pm

Förklara lite mer ingående vad Du tänkt att använda ditt ljudkort till så kanske jag kan komma med ett lite mer specifikt tips. Generellt skulle jag annars säga att man finner i dagsläget en mängd mycket prisvärda, externa ljudkort på marknaden ämnade för hobbyverksamhet. Smile
Back to top Go down
http://vispelar.wordpress.com
johols




Posts : 5
Join date : 2009-09-07

Vad ska jag ha för ljudkort? Empty
PostSubject: Vad ska jag ha för ljudkort   Vad ska jag ha för ljudkort? EmptyThu Sep 24, 2009 8:06 pm

Vet inte riktigt vad jag behöver, tänkte att det kan ju vara schysst o sitta hemma med ljudproduktioner som man kan använda till skolan. Det var väl tanken, sen gör det ju inget om det finns bra line-in ingångar så man kan koppla in elgitarr te.x. Sen skadar det ju inte heller att kunna koppla det till en förstärkare och fortfarande hålla hög kvalité på ljudet.
Jag hade väl tänkt mig PC iaf...
Back to top Go down
Burrpapp

Burrpapp


Posts : 8
Join date : 2009-09-21
Location : Skövde

Vad ska jag ha för ljudkort? Empty
PostSubject: Re: Vad ska jag ha för ljudkort?   Vad ska jag ha för ljudkort? EmptyThu Sep 24, 2009 8:40 pm

Alright..!.

Om du tänkt dig att spela in exempelvis musik, skapa samples eller redigera befintligt material på en PC antar jag att mjukvaran till tjänst heter Cubase? Är fallet inte så rekommenderar jag dig detta.

Dagens utbud av externa ljudkort brukar kunna prestera full funktionalitet oavsett operativsystem. Jag tycker att du rattar dig in på M-Audio's hemsida och ser dig omkring ett slag.
Skall nog inte vara så svårt att finna något kvalitativt för rätt pris där. Lycka till! Smile
Back to top Go down
http://vispelar.wordpress.com
Mårten
Admin



Posts : 29
Join date : 2009-05-03

Vad ska jag ha för ljudkort? Empty
PostSubject: Re: Vad ska jag ha för ljudkort?   Vad ska jag ha för ljudkort? EmptyThu Sep 24, 2009 10:41 pm

Om du är lagd åt det hållet kan nått i stil med en M-Box vara värt. Då får du det mycket professionella programmet Pro Tools också.

Läs mer här: mBox

Annars håller jag med om att nått enkelt M-Audio är en bra idé.
Back to top Go down
https://ljudklubben.forumotion.com
johols




Posts : 5
Join date : 2009-09-07

Vad ska jag ha för ljudkort? Empty
PostSubject: RE Vad ska jag ha för ljudkort?   Vad ska jag ha för ljudkort? EmptyThu Sep 24, 2009 11:06 pm

ok, tack så mkt för hjälpen o snabbt svar!
Back to top Go down
Burrpapp

Burrpapp


Posts : 8
Join date : 2009-09-21
Location : Skövde

Vad ska jag ha för ljudkort? Empty
PostSubject: Re: Vad ska jag ha för ljudkort?   Vad ska jag ha för ljudkort? EmptyThu Sep 24, 2009 11:22 pm

johols wrote:
ok, tack så mkt för hjälpen o snabbt svar!

Anytime...

För övrigt så kan jag tillägga att om Du tänkt att eventuellt spela in via stärkare råder jag Dig till att i stället nyttja någon av de många högklassiga VST-pluggar som finns att "låna" från internet (se torrents...)

Att lajna en stärkare via tele-ingång in i ett ljudkort får aldrig samma effekt som att exempelvis micka upp Din stärkare med en SM57, exempelvis. Det hade dessutom blivit en dyr historia, så läs in Dig på diverse pluggar för att spara en slant. Kan ju återkomma i en eventuell VST/Plug in/div. Software tråd i framtiden, om tips på olika apps.

Ett annat sätt är ju iofs att använda exempelvis en POD. Mobil manick som kan åstadkomma smärre mirakel, inte bara för gitarrer, utan för samtliga externa ljudkällor man kan tänka sig. Bra exempel på gitarrljud här.
Back to top Go down
http://vispelar.wordpress.com
Sponsored content





Vad ska jag ha för ljudkort? Empty
PostSubject: Re: Vad ska jag ha för ljudkort?   Vad ska jag ha för ljudkort? Empty

Back to top Go down
 
Vad ska jag ha för ljudkort?
Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Ljudklubben :: Diskussioner-
Jump to: